Nieuwe Civic zegt dag tegen grijze massa
‘Formule 1-techniek bestuurd door bejaarden’ was een veelgehoorde kreet – of klacht – over de auto’s van Honda. De nieuwste Civic bewijst dat het merk de eigen verjongingskuur bijzonder serieus neemt.
Honda’s hypermoderne techniek, deels afkomstig van het circuit, ging jarenlang schuil achter auto’s met een onopvallend uiterlijk. De nieuwste Civic breekt radicaal met een aantal Honda-tradities. De opvallende vormgeving wijkt bijna niet af van het studiemodel dat afgelopen voorjaar op de Salon van Genève werd gepresenteerd. Het model heeft duidelijk wat Amerikaanse ontwerpinvloeden, maar breekt op alle fronten met het voorspelbare uiterlijk van zijn voorgangers. Ook het interieur vertoont weinig overeenkomsten meer met de activiteitenruimte van het lokale bejaardenhuis. Het ruimtelijk vormgegeven dashboard en het digitale instrumentarium zijn opvallende stijlkenmerken die ongetwijfeld veel jongeren zullen aanspreken.
De nieuwe Honda Civic verschijnt januari 2006 op de Nederlandse markt. In eerste aanleg als drie- of vijfdeurs, daarna als vierdeurs Hybrid. De gebruikelijke, hitsige Type R is ook al aangekondigd, evenals een coupéversie. De Civic is iets gekrompen ten opzichte van het huidige model maar compenseert dat met een betere benutting van de binnenruimte. Hij wordt geïntroduceerd met twee benzinemotoren (1.4/83 pk, 1.8/140 pk) en de verfijnde 2.2 CTDI dieselmotor (140 pk), allemaal gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.