Eindelijk: Honda CR-Z

Lang verwacht en nu eindelijk gekomen: de Honda CR-Z. Het is na dat lange wachten een lichte teleurstelling dat de auto straks niet in de gunstige bijtellingscategorie van veertien procent valt.

Honda maakt de wereld al jaren lekker met diverse conceptcars die de komst van de hybride coupé aankondigden. Nu is het eindelijk zover, op de autoshow van Detroit trekken de Japanners het doek af van de CR-Z.

Bijzonder is dat de auto een hybride aandrijflijn heeft in combinatie met een handgeschakelde zesbak. De 1.5 V-tec benzinemotor is gekoppeld aan een 14 pk sterke elektromotor. De maximale systeemoutput komt op 124 pk en 174 Nm. Door middel van het selecteren van drie rijmodi kan de bestuurder de besturing, gasrespons en de dynamische prestaties van het hybridesysteem beïnvloeden.

Helaas stoot de langverwachte hybride coupé 117 g/km CO2 uit en dat betekent dat de auto niet in aanmerking komt voor de veertien procent bijtellingscategorie en vrijstelling van BPM en wegenbelasting, zoals de Insight en Civic Hybrid. Honda geeft een verbruik op van 5,0 l/100 km (1 op 20). Op de autosalon van Genève in maart presenteert het merk de Europese versie, die slechts op details zal afwijken van het in Detroit getoonde model.