Honda Civic Type R: motor, prestaties en foto’s

Begin maart onthulde Honda de nieuwe Civic Type R. Eindelijk kunnen we nieuws melden over de motor en natuurlijk de prestaties. De schitterende foto’s van het performancemodel in actie willen we je natuurlijk ook niet onthouden.

De vierde generatie Honda Civic Type R is ontwikkeld op basis van het Japanse begrip ‘buttigiri’. Dat betekent zoiets als een doorbraak forceren en daarmee de rest achterlaten. Dat lijkt gelukt te zijn. Al tijdens het testen was de nieuwe Type R op de Nürburgring Nordschleife sneller dan enige andere voorwielaangedreven hatchback: de 20,8 km legde Honda’s performancemodel af in 7 minuten en 50,65 seconden. Dat is ongeveer 5 seconden sneller dan de vorige Type R.

Vertaald naar het 0-100 km/u sprintje praten we over 5,7 seconden. Verantwoordelijk is de nieuwe 2,0 liter VTEC-turbobenzinemotor met directe injectie. Die levert het maximale vermogen van 310 pk bij 6.500 tpm en het koppel van 400 Nm tussen 2.500 en 4.500 tpm. De Civic Type R kan 270 km/u halen. Overigens voldoet de nieuwe motor aan de Euro6-uitstootnorm; de emissie ligt op 170 g/km. Het verbruik op papier bedraagt 7,3 l/100 km.

De zestraps automaat is geoptimaliseerd voor de nieuwe krachtbron. De Type is voorzien van een ‘limited slip’ differentieel. De ophanging is vernieuwd. De auto zelf is 17 procent lichter dan voorheen (1.382 kg inclusief brandstof). De performance-Honda heeft een intelligent Multi-Information Display, dat prestaties zoals rondetijden laat zien.

GT Pack

De potente Honda Civic arriveert vanaf juli in de Europese showrooms. Tegen die tijd worden de prijzen bekendgemaakt. De Civic Type R zal in twee uitrustingsniveaus verschijnen, waarbij het optionele GT Pack de auto prettig maakt voor alledaags gebruik. Het vult de performanceauto aan met gemaksfeatures zoals parkeersensoren, navigatie en dual-zone climate control. Ook veiligheidssystemen, samengevoegd in Honda’s Advanced Driver Assist, vormen onderdeel van het GT Pack.