Geen reacties

Skoda introduceert dit jaar acht nieuwe en vernieuwde modellen. Voor de nieuwe Citigo, Rapid en Octavia kunnen de kopers al bij de dealers terecht. In de buurt van Wenen maakte de autopers kennis met de opgefriste Superb.

Aan de buitenkant van de Skoda Superb anno 2013 blijven de wijzigingen beperkt tot enige noodzakelijke aanpassingen. Het comfort en gebruiksgemak zijn naar een hoger niveau gebracht maar onder de motorkap vond de ware revolutie plaats. Zo wisten de techneuten bij de 105 pk sterke 1.6 TDI Greenline III een besparing van liefst 19 procent te bereiken. Bij de 260 pk sterke 3.6 liter V6 FSI vliegt nu gemiddeld zo’n 9 procent minder benzine door de injectoren dan voorheen.

Uiteraard zijn dit theoretische gegevens, bereikt in een ideale testsituatie. Wat niet wegneemt dat het brandstofverbruik ook in de praktijk veel lager uitpakt. Dat is gunstig voor de portemonnee, voor het milieu en – voor zakelijke rijders – voor de bijtelling. Superbs met de 1.6 TDI Greenline motor vallen dankzij slechts 109 gram CO2 uitstoot/km in de 20 procent bijtellingschijf.

Skoda kreeg klachten over de Twindoor-achterklep en dacht: dat moet beter kunnen 

Zakenman

Bij de perspresentatie annex briefing voor de testrit benadrukt de Skoda-woordvoerder dat de Superb twee nieuwe ’Simply Clever’-features aan boord heeft. Allereerst is de rechtervoorstoel nu voorzien van een knopje, waarmee de passagiers op de achterbank de rugleuning van die stoel kunnen wegklappen. Je ziet het voor je: de zakenman op de achterbank wil wat meer ruimte om de krant te lezen of om op zijn laptop te werken en met één simpele druk legt hij de rugleuning van de passagiersstoel plat.

Feature twee is van groter belang. Voorheen verliep het gebruik van de ‘Twindoor’ achterklep nogal onhandig: je moest twee knoppen gebruiken en één ervan vijf seconden ingedrukt houden. Skoda kreeg hierover klachten en dacht: dat moet beter kunnen. Zo gezegd, zo gedaan. Bij de nieuwe Superb zijn er voor de ’Twindoor’ twee knoppen: één voor het bedienen van de hatchback-klep; de andere voor het openen van de liftback-klep. Werkt prima, zoals bij de lunchstop werd gedemonstreerd. Er was wel een speciale uitvinding voor nodig, namelijk een scharnier dat beide kleppen aan elkaar koppelt als de liftback-klep wordt gebruikt. Dit scharnier is inmiddels door Skoda gepatenteerd.

Diesel

Voor het échte aan de tand voelen van de Superb kiezen we zowel op de heenweg naar de lunchstop als voor de terugweg naar het vliegveld een diesel. Heen gaan we met de tweeliter TDI Greentech met handgeschakelde zesbak en vierwielaandrijving. Onderweg denken mijn rijmaat en ik af en toe wat mechanisch geruis te horen en schrijven dat toe aan de Haldex-koppeling van de 4WD. Volgens de techneuten kan dat niet: dus zal het wel aan ons liggen…

Met zijn 170 pk maakt deze top-diesel van de Superb-range een potente indruk. Voor de terugweg stappen we in de 1.6 TDI Greenline III met zestraps handbak. Naar verwachting wordt deze 20 procents-bijtellingsversie in ons land de bestseller van de range. Opvallend is dat je ook bij deze versie nauwelijks hoort dat je met een dieselauto op pad bent: geen genagel, ook niet zodra de motor na een stop-start-moment weer aanslaat.

Volgens de woordvoerder van de Skoda-importeur kiest in ons land zo’n 80 procent van de Superb-kopers voor de Combi-variant. Meeste aftrek vinden de versies met de 1.4 TSI-benzinemotor en de 1.6 TDI Greenline III dieselkrachtbron. Prijzen vanaf 27.490 euro. 

Tags:

Geef een reactie

Wordt niet gepubliceerd
* verplicht veld