Geen reacties

De Skoda Octavia is als Greenline een populaire leaselieveling, met dank aan z’n zuinige dieselmotor en de bijbehorende 14 procent bijtelling. Maar wat nou als je niet genoeg kilometers rijdt voor een diesel, of je bent een particuliere koper? Dan is de Octavia G-Tec op aardgas mogelijk een interessant alternatief. Ik bezocht de internationale persintroductie in eigen land, op Schiphol. Vanuit daar was een testroute uitgestippeld naar het BioScience Park in Lelystad, waar op kleine schaal biogas wordt geproduceerd. Wat maakt de G-Tec zo aantrekkelijk voor Nederland?

De Octavia G-Tec beschikt over een 110 pk sterke 1.4 TSI motor die krachtig genoeg blijkt. Vooral de soepelheid en trekkracht bij lage toeren (200 Nm tussen 1.500 en 3.500 tpm) vallen in positieve zin op. Voor een vergelijking heb ik ook met de Greenline gereden, waarvan de dieselmotor meer lawaai maakt en te kampen heeft met een groter turbogat. De G-Tec is daarentegen mooi stil en pakt beter op bij lage snelheden en toerentallen. Natuurlijk is de 110 pk sterke 1.6 TDI ook een prima motor voor de Octavia, maar ik durf te stellen dat deze G-Tec fijner rijdt.

Milieuvriendelijk alternatief

Tussen het rijden op aardgas en benzine is geen merkbaar verschil, met de kanttekening dat het Nederlandse aardgas wel een klein verlies van vermogen en actieradius met zich meebrengt. Volgens de boordcomputer heeft ‘ons gas’ (waar we ook op koken) zo’n 80 procent van de ideale CNG-kwaliteit, terwijl dat in Duitsland 100 procent is. Op het BioScience Park in Lelystad krijg ik een vooruitblik op de toekomst, waarbij biogas wordt gepresenteerd als het milieuvriendelijk alternatief voor regulier aardgas, met een bijna CO2-neutrale ‘well-to-wheel’ cyclus.

Welke soort CNG je ook tankt, het wordt opgeslagen in twee tanks onder de kofferbakvloer met een capaciteit van 15 kg. Je hebt altijd een 50 liter grote benzinetank achter de hand. Wisselen van brandstof gebeurt automatisch wanneer je CNG-tanks leeg zijn, dat kan niet handmatig. De grote bagageruimte blijft behouden en voor caravanrijders is de G-Tec ook geschikt: hij mag tot 1.400 kg (geremd) trekken en wordt af-fabriek geleverd met een afneembare trekhaak.

Voordelig tanken

De G-Tec heeft geen 14, maar 20 procent bijtelling maar dat is over een lagere cataloguswaarde. De hatchback kost 23.790 euro, de Combi kost 1.000 euro meer. In aanschaf is de G-Tec zo’n 1.000 euro voordeliger dan de Greenline, maar het verschil kan in sommige gemeentes worden vergroot met (aanschaf)subsidies voor aardgasauto’s – zeker de moeite waard om uit te zoeken. Qua wegenbelasting betaal je voor de G-Tec het LPG-G3 tarief, dat tussen benzine en diesel in zit.

Het grootste voordeel van de G-Tec behaal je bij het tanken, wat je helaas wat vaker zult moeten doen. Een kiloprijs van 1,10 euro geeft een volle tank voor 16 euro en daar kom je (in de praktijk, op Nederlands aardgas) zo’n 300 kilometer ver mee. Dat komt neer op slechts 5 à 6 eurocent  brandstof per kilometer, daar kan zelfs de Greenline niet aan tippen. Vind je de Audi A3 G-tron – die dezelfde techniek aan boord heeft – te klein of te duur, dan is deze Skoda Octavia G-Tec een ruimer en voordeliger geprijsd alternatief.

Tags:

Geef een reactie

Wordt niet gepubliceerd
* verplicht veld